Stavbaři Metrostavu pokročili ve výstavbě nového bezpečnostního přelivu, který spolu se stávajícími funkčními objekty dokáže přes největší (co do objemu zadržené vody) českou přehradu převést až desetitisíciletou povodeň. Zatímco v minulém roce připomínal svah u orlické hráze jedno velké schodiště, po letošní zimě už je vidět finální tvar téměř dokončeného stavebního objektu 03 – otevřený skluz, který se velmi podobá skokanskému můstku.
„Pro všechny konstrukční bloky stavebních objektů jsme na základě požadavku objednatele státního podniku Povodí Vltavy vyvinuli ve spolupráci s Kloknerovým ústavem speciální betonovou směs. Tajná receptura je vymyšlena tak, aby beton vydržel 150 zmrazovacích cyklů místo standardních 90 a zároveň aby bylo sníženo množství hydratačního tepla. Je příjemné, že k zásobování můžeme využívat mobilní staveništní betonárnu, kterou jsme zde zřídili přímo pro potřeby stavby. V tuto chvíli jsme se maximálně přiblížili se skluzem k hrázi, kde po dobetonování posledních bloků bude hlavní pozornost zaměřena na vtokový objekt SO01,“ říká Tomáš Beržinský, zástupce zhotovitele ze společnosti Metrostav.
Jeho tým čelil v minulém roce nepříznivé geologii, což se projevilo hlavně na vtokovém objektu. Kvůli velmi rozmanitému horninovému prostředí museli stavbaři Metrostavu přistoupit nejdříve k vytvoření sanační clony. Díky precizní spolupráci všech účastníků projektu se jim podařilo uprostřed dubna dotěsnit stavební jímku, aby vodohospodáři mohli zvednout hladinu v nádrži a zahájit plavební sezonu za použití výtahu pro sportovní plavidla.
„S horninou se doslova pereme, protože snad každý metr čtvereční má jiné vlastnosti, od tvrdé skály po silně zvětralý a tektonicky porušený povrch. Díky těmto podmínkám muselo také dojít k úpravě projektu založení této části na stavbě. V současné době jsme snad hlavní problémy podchytili a vyřešili, což nám umožňuje rozběhnout první betonáže uvnitř jímky,“ doplňuje Tomáš Beržinský.
Jak obří stavba na Orlíku v současnosti probíhá, to dokumentují čísla, která reprezentují přesuny hmot a objemy použitého materiálu. Stavbaři Metrostavu musí celkově odtěžit či odstřílet 180 tisíc kubíků horniny. Při provádění trhacích prací přitom musí být každý střílený blok přikryt rohožemi z důvodu zamezení rozletu kameniva, tím je ochráněno také okolí přehrady. Takto se musí postupovat blok po bloku. Celkový objem uloženého betonu by měl dosáhnout hodnoty 65 000 kubíků a hmotnost použité ocelové výztuže je tisíce tun.
Výstavba nového bezpečnostního přelivu na orlické přehradě je reakcí na ničivou povodeň z roku 2002 a aplikaci nových technických norem a zároveň vyvrcholením více než desetileté přípravy komplikované akce. Cílem investice státního podniku Povodí Vltavy ve výši 1,78 miliardy korun je zvýšit kapacitu povodňového průtoku z nynějších 3550 na 5300 kubíků za sekundu, což odpovídá desetitisícileté vodě. Přeliv vzniká mimo hlavní těleso hráze a bude disponovat třemi přelivnými poli s mohutnými ocelovými segmenty. Případnou extrémní povodeň pak odvede pod hráz betonový skluz.
Radim Mana
tiskový mluvčí Skupiny Metrostav
Metrostav a.s. Koželužská 2450/4 180 00 Praha 8
T 266 019 715, M 601 110 376
radim.mana@metrostav.cz, www.metrostav.cz